A Country in a Corner
Heimwee drijft Neema Ngelime naar de Afrikaanse Matongewijk in Brussel, waar een grote Afrikaanse gemeenschap huist. De drukke winkelstraten roepen herinneringen op aan haar leven in Tanzania. Ze wil voor haar grootmoeder de overeenkomsten met thuis vastleggen, maar dat valt nog niet mee. Net als in Tanzania willen de meeste mensen op straat liever niet gefilmd worden. Toch komt ze langzaam nader tot de ondernemers en klanten van de Waversesteenweg. Ze observeert en deelt haar bevindingen met de kijker.
Ngelime stelt vast dat de verstikkende moraal van Afrika is meeverhuisd naar België. Ze legt uit dat respect voor vrouwen in Tanzania wordt afgemeten aan de lengte van hun rokken. Ook het kapsel dat je kiest, toont hoe je gerespecteerd wilt worden. Elke volgende stop – kapper, nagelsalon, kruidenier – dwingt tot keuzes: volgt ze de traditie of haar eigen weg? Ze wil graag onderdeel uitmaken van de gemeenschap, maar tot welke prijs? “Konden we maar, net als bij een rok, de delen van ons land die ons niet bevallen veranderen.” Zonder een oordeel te vellen, toont A Country in the Corner de dilemma’s waar migranten wereldwijd voor komen te staan.