The Family
Hoe leer je om een volwassen gezinsleven op te bouwen als je zelf uit een gezin komt waarin vader, moeder en een broer allen in meer of mindere mate geestelijk beperkt zijn? Tiener Matej is echter vastbesloten: zijn kinderen gaan het beter krijgen. Zodra hij kans ziet, sticht hij een eigen familie. Zijn wensdroom ligt binnen handbereik, maar de weerbarstige dagelijkse werkelijkheid gooit roet in het eten. In de loop van tien jaar wordt Matej, van tiener tot jongvolwassen man, gevolgd in dit cinéma vérité-portret. Dicht op de huid gefilmd worden soms alledaagse, soms emotioneel complexe situaties in beeld gebracht. In deze scènes ontvouwt zich langzaam maar zeker het tragische verhaal van Matej, zijn familie en de maatschappij waarin hij leeft. De scène waarin Matej zijn babydochter vasthoudt, de camera naar de jonge moeder zwenkt en op de achtergrond een gelukkig portret vangt van haar en een andere jongeman, spreekt boekdelen. Compassievol portret van een dappere jongen die er ook maar het beste van probeert te maken, terwijl hij nauwelijks weet hoe.