Silent Love
Als haar moeder overlijdt verhuist Aga (35) vanuit Duitsland terug naar het ouderlijk huis in Polen om de zorg voor haar tienerbroer op zich te nemen. Ze wil Miłosz een stabiele thuissituatie bieden en houdt voor hem geheim dat ze een liefdesrelatie met een vrouw heeft. Hoe kan ze Miłosz, product van de aartsconservatieve Poolse cultuur, laten weten dat zij en Maja meer zijn dan elkaars beste vriendinnen?
In zijn prijswinnende, subtiele debuut filmt Marek Kozakiewicz commentaarloos en zonder interviews hoe dit ‘nieuwe’ gezin zich verhoudt tot elkaar en tot de potentieel vijandige buitenwereld. Aga laat nimmer het achterste van haar tong zien, alleen met haar geliefde bespreekt ze haar zorgen. Miłosz wordt ondertussen gefilmd op school en in de kerk van het conservatieve stadje, waar traditionele man-vrouwbeelden en xenofobie impliciet en expliciet worden uitgedragen. Aan alles is voelbaar dat de waarheid niet makkelijk zal landen in deze opvallend liefdevolle coming-of-agefilm.