Return to Homs
Zeldzaam intiem portret, gefilmd van augustus 2011 tot augustus 2013, van een groep jonge revolutionaire vrienden in de miljoenenstad Homs in West-Syrië. Ze dromen ervan dat hun land wordt bevrijd van president Bashar al-Assad, en strijden voor rechtvaardigheid via vreedzaam protest. Naarmate het leger harder optreedt en hun stad in een spookstad verandert, veranderen de jongemannen in gewapende rebellen. De film stelt twee vrienden op de voorgrond. De 19-jarige charismatische keeper van het nationale voetbalelftal Basset die met zijn revolutionaire liederen de stem van de protestbeweging in zijn wijk Bayada wordt en de 24-jarige media-activist en cameraman Ossama uit de aangrenzende wijk Khaldeeye. Doordat dicht op de gebeurtenissen wordt gefilmd, maakt de kijker haast deel uit van de groep. Levendige protestfeesten maken plaats voor in paniek vluchtende burgers, gevolgd door verbeten gevechten in een verlaten stad waarbij steeds meer dierbaren het leven laten. Alleen Bassets a capella gezongen protestliederen vormen de soundtrack, naast "stilte, slechts onderbroken door vogels en kogels." Soms geeft de regisseur in voice-over commentaar: "De wereld kijkt toe hoe we één voor één worden vermoord, en zwijgt als het graf."