Still Static
Hoe ga je om met een verschrikkelijke gebeurtenis? Filmmaker en beeldend kunstenaar Adam Kaplan voert in Still Static twee mensen op die iets afgrijselijks hebben meegemaakt. Een cameraman zegt dat hij ‘op de verkeerde tijd op de verkeerde plek’ was. Hij filmde een bijeenkomst, waarschijnlijk een feest, waar door een plotselinge gebeurtenis de hel uitbrak. Gedetailleerd beschrijft de cameraman de menselijke ellende die hij zag. De beelden, flitsen en visioenen brandden zich in zijn netvlies en de invloed die ze op zijn leven hebben gehad is enorm. Hij is iemand anders geworden en verlaat sindsdien nooit meer zijn huis.
Omdat zijn camera de hele tijd doorliep, is er een videoband van de gruwelijkheden. Een vrouw die op dezelfde bijeenkomst aanwezig was, speelt deze tape elke avond af. De magnetische band vervaagt geleidelijk, vertelt ze, of heeft ze het nu over haar eigen verslechterende toestand? Is het slijten van de herinnering vooruitgang of verval?