Powrot ststku
De film is opgenomen aan boord van de M.S. Batory tijdens de terugreis van Amerika naar Gdynia in Polen. De passagiers zijn Amerikanen van Poolse origine die een bezoek brengen aan hun vaderland. Marzynski werkt volgens het cinéma vérité-principe. Als voormalig verslaggever voor radio, televisie en de geschreven pers vindt hij het belangrijk dat er niet ingegrepen wordt in de werkelijkheid. De filmcamera neemt de rol over van het menselijke oog, met dien verstande dat met een camera de verschillende elementen van de filmstructuur bewust gekozen kunnen worden en dat er achteraf met de chronologie kan worden gespeeld.