Citizen K
Michail Chodorkovski was een van de zakenmannen die in de jaren negentig rijk werden door handig gebruik te maken van de mogelijkheden in het kwetsbare economische systeem tijdens de overgang van het communisme naar het kapitalisme in post-Sovjet Rusland. Als bankier en later oliemagnaat vergaarde hij niet alleen kapitaal, maar ook invloed, en wisten hij en zes andere oligarchen zich gesteund door de politieke leiders. Enkele jaren later keerde het tij echter. De economie stortte in en de nieuwe president Poetin bleek geen enkele vorm van inmenging in, of kritiek op zijn beleid te dulden. Chodorkovski werd gearresteerd en zat tien jaar in de gevangenis in Siberië. Na zijn vrijlating in 2013 ging hij naar Londen en daar vond het interview plaats dat de rode draad vormt in de film.
Zijn verhaal geeft, samen met een zorgvuldig opgebouwde archieflijn en interviews met onder anderen voormalig BBC-correspondent Martin Sixsmith en de Nederlandse oprichter van de krant The Moscow Times Derk Sauer, een rijkgeschakeerd beeld van de recente geschiedenis van Rusland.