Paragraph 175
Rob Epstein en Jeffrey Friedman verwierven roem met hun documentaire THE CELLULOID CLOSET, over de representatie van homoseksuelen en het homoseksuele verlangen op het witte doek. In PARAGRAPH 175 vragen zij opnieuw aandacht voor een tot nog toe onderbelichte periode in de homogeschiedenis: de vervolging van homoseksuelen gedurende het nazi-tijdperk en de Tweede Wereldoorlog. Na de relatief vrije en blije jaren twintig, toen Berlijn het homoseksuele walhalla was, volgde de repressie van het nazisme. Het in 1871 ingestelde verbod op homoseksualiteit werd voor het eerst nageleefd en homoseksuelen konden worden gearresteerd voor een simpele aanraking, blik of gebaar. Epstein en Friedman volgen historicus Dr. Klaus Müller op zijn tocht langs de inmiddels stokoude homoseksuele overlevenden - zowel ex-nazi’s als vervolgden. Daarnaast verzamelden zij bijzondere archiefbeelden uit die tijd, zowel van de plezierige uitstapjes tijdens de Weimar-republiek als van de misère daarna.