All These Sons
In Chicago worden evenveel moorden gepleegd als in New York en Los Angeles samen. Het vuurwapengeweld blijkt even hardnekkig als een besmettelijke ziekte. Want oog om oog, tand om tand.
All These Sons gaat over twee buurtprojecten in de zwarte wijken van West- en Zuid-Chicago, opgezet om deze cyclus te doorbreken en gericht op jongeren die dreigen slachtoffer of dader te worden van vuurwapengeweld. Met opmerkelijk veel gemak krijgen de regisseurs Bing Liu – van de bekroonde autobiografische documentaire Minding the Gap (2018) – en Joshua Altman toegang tot deze vaak getraumatiseerde groep.
Het ene project wordt gerund door de charismatische predikantenzoon Marshall Hatch Jr., het andere door de empathische vijftiger Billy Moore, die zelf ooit iemand heeft neergeschoten. Zij laten hun pupillen op een andere manier naar zichzelf kijken, een andere werkelijkheid zien, dromen over een andere toekomst en met zichzelf in het reine komen. We leven intens met hen en hun mentoren mee via deze indrukwekkende film die ontroert, woedend maakt en een sprankje hoop geeft.