Lola Magenta
Waar het lichaam overgaat in omgeving ligt het werkveld van Ansuya Blom. De kunstenaar concentreert zich op het contrast tussen binnen- en buitenwereld. In tekeningen en films zet ze een radicale en idiosyncratische weergave van het ik-perspectief neer. Woorden en beelden lijken te refereren aan gemeenschappelijk gedeelde ervaringen maar zijn uiteindelijk toch nooit helemaal te begrijpen.
Lola Magenta gaat over Lola Voss, een bekende naam uit de psychiatrische literatuur. Zij werd door dr. Ludwig Binswanger, een tijdgenoot van Freud, gediagnosticeerd als schizofreen. Blom kiest er echter voor niet de teksten van de behandelaar te gebruiken maar de brieven die Voss zelf schreef aan haar artsen. Daarin beschrijft ze haar toestand in heldere bewoordingen en probeert ze haar angsten onder controle te krijgen. De brieffragmenten worden afgewisseld met regels uit de antiek Griekse tragedie Agamemnon en 4.48 Psychosis, het laatste toneelstuk dat Sarah Kane schreef voordat ze haar depressie ontvluchtte door zelfmoord te plegen.