The Eclipse
De zonsverduisteringen van 1961 en 1999 vormen het raamwerk van deze essayistische documentaire, die de hoofdprijs pakte op CPH:DOX in Kopenhagen. In de tussenliggende jaren scheurde Joegoslavië, het land waar filmmaker Nataša Urban werd geboren, in stukken. Waar men in de archiefbeelden in 1961 nog de straat op gaat om met zwartgeblakerde glasscherven het spektakel te aanschouwen, daar trekt men in 1999, na een decennium van conflicten, afsplitsende deelrepublieken en etnische zuiveringen, de gordijnen dicht.
Urban zoekt haar familie op in wat nu Servië is en laat hen herinneringen ophalen. De zonsverduisteringen werken daarbij als metafoor voor hoe je nooit direct naar het verleden kunt kijken, alleen gefilterd, of er zelfs volledig van moet wegkijken. Met een overlapping van beelden vol sepiafilters en nostalgische super8-film wordt steeds contrast gecreëerd: tussen weidse landschapsshots en voedselstillevens, tussen persoonlijke herinnering en collectieve geschiedenis, tussen wat gezegd wordt en wat niet.