In the Absence
Over de ramp met de gezonken Koreaanse veerboot Sewol, waarbij ruim driehonderd doden vielen, zijn al eerder documentaires gemaakt. Maar waar andere films aan de hand van interviews met betrokkenen vooral ingingen op de schuldvraag, richt In the Absence zich geheel op de gebeurtenis zelf – met veel beelden en geluidsopnamen van die bewuste dag.
Het begint om 08.49 uur op de ochtend van 16 april 2014. Opnamen van een dashcam in het autodek tonen hoe auto’s over elkaar buitelen op het moment dat de boot begint te kantelen. Dan zien we met een mobieltje gemaakte beelden van scholieren aan boord, die zich moeilijk staande kunnen houden in hun kamers. De sfeer is lacherig en opgewonden – de ernst van de situatie zal pas later doordringen. Via radioverkeer is te horen hoe de autoriteiten gewaarschuwd worden en overleggen.
Zo nauwgezet volgen hoe de ramp zich voltrekt – waarbij ook al snel duidelijk wordt dat niemand de leiding neemt en de passagiers laat evacueren – is beklemmend. En onthutsend: waar blijft toch die reddingsoperatie, terwijl de veerboot steeds verder in zee zinkt?