The Sugar Curtain
Hoe was het om op te groeien in het Cuba van Fidel Castro? Filmmaker Camila Guzmán Urzúa zoekt haar oude klasgenoten op en samen blikken ze terug op de suikerzoete wereld van hun schooljaren. Als ‘pioniers’ maakten ze deel uit van de Revolutie en konden ze alles worden wat ze wilden. De staat voorzag in de basisbehoeften – huisvesting, zorg, onderwijs en werk – van iedere Cubaan. Niet zo gek dus dat de leeftijdgenoten van de filmmaakster zich een extreem gelukkige jeugd op het geïsoleerde eiland herinneren. “We leefden in een wolk,” zegt een van hen.
We zien archiefbeelden en klassenfoto’s, interviews met vrienden en familie die laveren tussen nostalgische gevoelens en teleurstelling, en bezoekjes aan de oude school en zomerkampen. Na de val van de Berlijnse muur in 1989 spatte de communistische droom uiteen. De idealen van de Revolutie brachten dan misschien geen verlossing, maar de omwenteling bracht óók niet veel voorspoed. Van de leerlingen uit haar oude klas is bijna iedereen vertrokken naar het buitenland, net als Guzmán Urzúa zelf.