Camille & Ulysse
Ergens in de toekomst, op een verwoeste planeet aarde, leven Camille en Ulysse in hun “composthoop”, waar dierlijke en plantaardige organismen, technologieën en aardlagen in elkaar overlopen. Ze zijn de eerste generatie kinderen van een samenleving waar mensen en niet-mensen in symbiose leven: Camille neemt vlindereigenschappen aan om zo de bedreigde Noord-Amerikaanse monarchvlinder beter te kunnen bestuderen. Aan de kust van Napels verkent Ulysse manieren om samen te leven met uitgestorven octopussen, in voorbereiding op hun onwaarschijnlijke terugkeer.
De verhalen over Camille en Ulysse worden voorgelezen door Donna Haraway en Vinciane Despret, twee filosofen die deze fabels voorafgaand aan deze film en onafhankelijk van elkaar hebben geschreven. Filmmaker Diana Toucedo maakte er deze verhalende en deels geanimeerde reis van. Een reis waarin de grens tussen het bekende en de intuïtie vervaagt, in een tot de verbeelding sprekend werk dat het midden houdt tussen storytelling, sciencefiction en een experimenteel beeldessay.