Devil’s Peak
Heeft een stad een psyche? In elk geval ademen steden een bepaalde sfeer. Filmmaker en videokunstenaar Simon Liu vangt die sinds een aantal jaren in Hongkong in films en video-installaties. Ze tonen de snel veranderende psychogeografie van de stad die door de Chinese repressie onder grote druk staat.
Devil’s Peak toont met een dynamische montage deze hogedrukpan. In de sfeer van een klassieke stadsfilm als Walter Ruttmanns Berlin: Die Sinfonie der Großstadt (1927) lijkt de film aanvankelijk een impressie te geven van het drukke stadsleven zoals dat in elke wereldstad te zien is.