To Calm the Pig Inside
De verwoesting was groot in 2013. Tyfoon Haiyan, ook wel bekend als Yolanda, raasde dagenlang over de Filipijnen. Steden werden weggevaagd, duizenden mensen stierven. In de korte film blikt Joanna Vasquez Arong terug op die periode. De Filipijnse filmmaker heeft slechts negentien minuten nodig om een opvallend rijk verhaal te vertellen.
Terwijl korrelige zwart-witbeelden van de ravage voorbijtrekken, houdt Vasquez Arong haar film dicht bij zichzelf. Naast hartverscheurende verhalen over de natuurramp en het onrecht als gevolg van de corruptie in haar land, haalt ze ook herinneringen op aan de maatschappelijke verbroedering na de ramp. En aan haar spirituele cultuur, die een belangrijke rol in haar leven speelt. Het resultaat is een knappe vertelling die niet alleen heel persoonlijk is, maar tevens een balans vindt tussen horror en schoonheid. Dat laatste is ook terug te zien in de schitterende beeldvoering, met foto's van ruïnes die in een museum zouden kunnen hangen.