A Sinner in Mecca
Filmmaker Parvez Sharma is belijdend moslim en homo. Om aan zijn religieuze plicht te voldoen, gaat hij op hadj naar Mekka in Saoedi-Arabië: een van de meest repressieve landen ter wereld, waar homoseksuelen zweepslagen of de doodstraf kunnen krijgen. “Saoedi-Arabië is de bezieling van de islam,” aldus Sharma. “Een islam van angst.” Een nogal zenuwslopende bestemming. Sharma kan bovendien het filmen – streng verboden in het koninkrijk – niet laten. Het levert een uniek verslag op van zijn bezoek aan de heiligste stad van de moslims en de bizarre wereld van de bedevaart. Pal naast de Grote Moskee met de Ka’aba staat een gigantisch winkelcentrum. De oude heiligdommen zijn verdwenen door nieuwbouw of, indien de orthodoxe Saoedi’s onwelgevallig, verwoest. Gelovigen die komen voor een mystieke ervaring, wacht een religieuze industrie van jewelste. Het is onthutsend – en volstrekt overweldigend. Sharma’s reis is ook een introspectief, lang uitgesteld onderzoek naar de relatie met zijn moeder in India, die hem het geloof gaf, maar zijn geaardheid niet kon verkroppen. Als toegewijde gelovige worstelt de homoseksuele Sharma met de vraag of hij wel een goede moslim kan zijn. Kan de islam hem accepteren? Terwijl hij de zeven rituelen van de hadj doorloopt, zoekt hij een antwoord.