Taamaden
De jonge Bakary uit Mali zit op een steen in een meer en giet een zakje melk uit over zijn hoofd en lichaam. Dan pakt hij een ei, kijkt er aandachtig naar en zegt “maandag”, waarna hij het ei stukknijpt en de dooier in het water giet. Hij herhaalt dit enkele keren. Zijn volgende oversteek moet nu wel lukken, hij volgt immers de instructies van zijn maraboet correct op.
Taamaden (‘Reiziger’) toont twee werelden: die van een aantal West-Afrikaanse immigranten die in Spanje een bestaan opbouwen, en die van Bakary in Mali, die zich voorbereidt op zijn nieuwe poging. Eén ding hebben deze jongemannen met elkaar gemeen: regelmatig hebben ze contact met een mystiek-religieuze helderziende.
Met Taamaden vertelt de in Mali geboren kunstenaar en documentairemaker Seydou Cissé een origineel en intiem verhaal over het dagelijks leven van immigranten en hun banden met geestelijk leiders. Soepel schakelend tussen Afrika en Europa laat hij zien hoe Afrikaans occultisme via de smartphone in Europa een plaats krijgt, en hoe geloof en hoop even sterk kunnen zijn als de harde realiteit.