Aleppo's Fall
Toen in 2011 ook in Syrië de Arabische lente begon, verwachtte de in Noorwegen wonende Syriër Nizam Najjar dat de rebellen president Bashar al-Assad snel van zijn troon zouden stoten. Dat gebeurde niet. Vredige protesten werden door Assad met geweld neergeslagen en de ooit eensgezinde rebellen vielen uiteen. Omdat Najjar met eigen ogen wil zien wat er misgaat in zijn geboortestad Aleppo, reist hij erheen om samen met een lokale cameraman embedded bij de lokale rebellen verslag te doen. Met gevaar voor eigen leven waagt de filmmaker zich nabij het front. Daar registreert hij in het heetst van de strijd hoe er niet alleen van buitenaf dreigingen zijn, maar ook van binnenuit, waar twee rebellenleiders een tegengestelde strategie hanteren. Van broederschap is geen sprake, zo blijkt tijdens vergaderingen, een staakt-het-vuren, een feest en middenin de gevechten. Hoe kan zo’n gespleten groep winnen van een leider die onuitputtelijke hulpbronnen van buitenaf tot zijn beschikking lijkt te hebben?