Those Who Remain
Door de continue stroom arbeiders die vanuit Mexico illegaal naar de Verenigde Staten probeert te komen, blijven veel echtgenotes en kinderen alleen achter. Onzeker over het lot van hun geliefden wachten ze vaak maanden, soms jaren op hun terugkomst. Those Who Remain volgde in Mexico een jaar lang negen gezinnen in zes verschillende provincies. Aan het woord komen moeders, weduwen, kinderen en tieners, allemaal met hun eigen ideeën over de toekomst. Sommigen zijn hoopvol, anderen erg teleurgesteld. Om in de Verenigde Staten een beetje geld te kunnen verdienen -- waarvan na terugkomst vaak nauwelijks iets is overgebleven -- verkeren gezinsleden aan beide kanten van de grens in grote eenzaamheid. Vaders voeden hun kinderen via de telefoon op, vrouwen geven aan geen dag langer zo te willen leven. In sommige dorpen is meer dan de helft van de mannelijke bevolking vertrokken, wat ingrijpende gevolgen heeft voor de lokale economie. Waardoor op hun beurt ook de achterblijvers elders werk moeten gaan zoeken. Een indringend portret van een samenleving die mank gaat onder de enorme uitstroom van mensen -- mensen die in feite nodig zijn om het eigen land op te bouwen.