Austerlitz

  • Sergei Loznitsa
  • Duitsland
  • 2016
  • 94 min
  • Ned. Première
  • Retrospective: Sergei Loznitsa

Sergei Loznitsa plaatste zijn camera midden tussen de stroom toeristen die de concentratiekampen van Dachau en Sachsenhausen bezoeken. In statische zwart-witshots observeert hij nauwgezet hun gedrag: de stelletjes in zomeroutfits die een selfie maken voor de poort met de leus ‘Arbeit macht frei,’ de vrouw die bevallig poseert voor een van de ovens, de man die rustig zijn nootjes eet als hij het ergste deel van het vernietigingskamp binnentreedt. Mensen dragen T-shirts met teksten als ‘Cool Story, Bro’ of ‘Jurassic Park.’ Een commanderende gids leidt haar groep als makke schapen rond. Loznitsa moet met zijn camera niet zijn opgevallen tussen al deze fotograferende en glazig om zich heen kijkende bezoekers. Zijn commentaarloze beelden roepen de vraag op of het voor individuen nog mogelijk is om de Holocaust passend te herdenken, als elke ervaring collectief wordt. Is een concentratiekamp een spektakel geworden? Met de titel verwijst Loznitsa naar de gelijknamige roman van W.G. Sebald, over een man die als joods vluchtelingenkind werd beroofd van zijn eigen naam en geschiedenis.

Vanavond in Kriterion als deel van het 4/5 mei-programma.

Credits

  • 94 min
  • zwartwit
  • DCP
  • Gesproken talen: Engels, Spaans, Duits
  • Ondertiteling in: Engels
Regisseur
Sergei Loznitsa
Production
Sergei Loznitsa namens Imperativ Film
Cinematography
Sergei Loznitsa, Jesse Mazuch
Editing
Sergei Loznitsa, Danielius Kokanauskis
Sound
Vladimir Golovnitski

IDFA historie

2016
Ned. Première
Retrospective: Sergei Loznitsa

Deel deze film

Print deze pagina

IDFA historie

Deze website maakt gebruik van cookies.

Door het gebruik van cookies kunnen wij meten hoe onze site wordt gebruikt, hoe deze nog verder kan worden verbeterd en om de inhoud van online advertentie uitingen te personaliseren.

Lees
 hier alles over ons cookiebeleid. Indien je kiest voor weigeren, plaatsen we alleen functionele en analytische cookies