Border Birds
Terwijl over de hele wereld steeds meer fysieke landsgrenzen worden opgetrokken, lappen vogels die in het luchtruim vrolijk aan hun laars. Broer en zus Dries en Bieke Depoorter legden in duizenden foto’s het grensoverschrijdende gevogelte vast. Een kunstmatige intelligentie werd getraind om vogels te herkennen in videobeelden. Daarmee werden vervolgens de opnamen gemonitord van openbare camera’s bij meerdere politiek beladen grenzen: tussen Mexico en de Verenigde Staten, tussen Marokko en Spanje, tussen Griekenland en Turkije en tussen Frankrijk en Engeland.
Tussen 10 maart en 10 april 2022 werden zo in totaal 3.747 vogels vastgelegd, waaruit de makers er voor dit project honderd selecteerden. Ze creëerden Border Birds in opdracht van The World Project, waarvoor 138 fotografen in diezelfde periode elk 100 beelden aanleverden als non-fungible token. De helft van de opbrengsten van Border Birds gaat naar het Europees Netwerk Migrantenvrouwen en het Rode Kruis ter ondersteuning van vluchtelingen.