Our Song to War
In het Colombiaanse dorp Bojayá vond in 2002 een bloedbad plaats, gepleegd door FARC-guerrilla’s. In deze poëtische, visueel verbluffende film komt Bojayá naar voren als een mysterieuze plaats, waar zingende mensen de geesten over een mystieke rivier begeleiden. Dit doodsritueel, novenario, zorgt ervoor dat de overledenen niet kwaad terugkeren – een verzoening tussen de wereld van de levenden en de verloren zielen, die gedurende vijftig jaar oorlog door de Colombiaanse landschappen zwierven.
Want de oorlog mag dan wel zijn geëindigd, het verleden is nooit ver weg. Kogels en angst vulden destijds de nacht. Jaren later vertelt een jongetje verhalen aan zijn vrienden, over de schedels die rondslingeren, over de geest die hem thuis bezocht, over krokodillenmannen. Met prachtig camerawerk werpt Our Song to War een korte blik in het collectieve onderbewustzijn. Hier is iets verschrikkelijks gebeurd dat tot op de dag van vandaag ieders leven beïnvloedt. Nu zoeken ze samen een nieuw evenwicht. Het is tijd om de herinneringen aan de oorlog te transformeren tot magisch-realistische verhalen.