New Muslim Cool
Hamza Pérez uit Pittsburgh was eens een drugsdealer, maar nadat hij zich op z'n eenentwintigste tot de islam bekeerde, waarschuwt hij op scholen tegen drugs en doet hij aan zielzorg in gevangenissen. Daarnaast is hij actief in de hiphopscene, overtuigd rappend: "Er is maar een God en Mohammed is zijn boodschapper." Zijn moeder is allang blij dat haar zoon, als Latino rooms-katholiek opgevoed, gokt noch zuipt. Via internet heeft Hamza zijn tweede, traditioneel geklede vrouw leren kennen, met wie hij een gezinnetje heeft. New Muslim Cool schetst een genuanceerd beeld van een jonge moslim in de VS van na 9/11. De moskee waar Pérez het islamitische hart wil laten kloppen, haalt het landelijke nieuws als de politie er een inval doet omdat een voortvluchtige crimineel zich er verschuilt. Tot ontsteltenis van Pérez blijkt de moskee al langer in de gaten te worden gehouden, terwijl drugsdealers op de hoek ongestoord handel drijven. Even wordt Hamza de toegang tot de gevangenis waar hij vrijwilliger is ontzegd, op bevel van hogerhand. Aan straatjongens legt hij uit dat de islam goed aansluit bij het gevoelsleven van Puerto Ricanen: spiritueel en toch agressief. Ook gaat hij op bezoek bij een joodse dame, die via de poëzie bruggen wil bouwen tussen joden en moslims.