Last Whispers
Bij het ingaan van de 21ste eeuw werden er op aarde zo’n zevenduizend verschillende talen gesproken. Taalgebieden zijn echter vaak klein en krimpen nog verder door het uiteenvallen van gemeenschappen. Culturele assimilatie leidt tot de zogenaamde “language shift” waarbij de inheemse taal wordt ingeruild voor een lingua franca als Engels of Spaans. Naar schatting negentig procent van de nu nog gebruikte talen zal rond 2050 zijn uitgestorven.
Last Whispers is een monument voor die taalkundige uitingen die na overlijden van de laatste spreker niets anders achterlaten dan stilte. Een reis over een virtuele globe, opgetrokken uit satellietbeelden van natuurrampen die veelal verantwoordelijk zijn voor migratie en het verdwijnen van inheemse spraak, leidt langs gebruikers van bedreigde en inmiddels uitgestorven talen. De geluidsfragmenten zijn afkomstig uit gespecialiseerde archieven uit de hele wereld. In deze driedimensionale VR-productie worden ze tot leven gewekt door ze langzaam te laten opstijgen uit het virtuele landschap en dichterbij te laten komen totdat ze je geheel omvatten. Even word je één met de taal, die uiteindelijk oplost in veelzeggend wit licht.