Digitale cultuur is alomtegenwoordig en heeft onze levens ingrijpend en onherroepelijk veranderd. Dat is de situatie waar we allang middenin leven, maar nog niet altijd grip op hebben. Om die digitale cultuur die ons omringt samen met de bezoeker te onderzoeken, riepen kunstenaars Ali Eslami en Mamali Shafahi de online persona nerd_funk in het leven. Op Instagram is nerd_funk te volgen voor een scherp gecureerde greep uit de hedendaagse internetcultuur. Een reeks VR-ervaringen verbeeldt vervolgens grotere thema’s die uit die mediastroom komen opborrelen.
Op IDFA presenteren Eslami en Shafahi de eerste twee hoofdstukken van dit archief van het digitale heden. Terugkerend visueel element is een sculptuur van een hand en een scherm, die innig met elkaar versmolten zijn. Om die verweving van technologie en het menselijk lichaam draait ook het eerste hoofdstuk. Het tweede hoofdstuk voert ons voorbij de fysieke ervaring een virtuele dansclub in. Beide hoofdstukken slepen ons mee naar een alternatieve hyperrealiteit, en slingeren ons heen en weer tussen chaos en overzicht in een overweldigende informatiestroom.