Perfumed Nightmare
In zijn baanbrekende speelfilmdebuut uit 1977 speelt regisseur Kidlat Tahimik, die beschouwd wordt als de vader van de onafhankelijke Filipijnse cinema, een Filipijnse jeepneychauffeur die naar Amerika wil emigreren om astronaut te worden. Als voorzitter van de fanclub voor raketontwerper Wernher von Braun en als toegewijd luisteraar van Voice of America droomt hij van een ideaal Westen. Uiteindelijk bereikt hij in zijn kleurrijk versierde, verlengde jeep Parijs, waar zijn illusies niet standhouden.
Onder de vele grapjes in zijn film schuilt een vurig pleidooi voor fantasie, vrijheid en kosmopolitisme. Met speels gemak mengt hij komedie en kritiek, absurdistische humor en zelfspot. Tijdens zijn omzwervingen door de Filipijnen en Europa maakt autodidact Kidlat Tahimik op ironische wijze gebruik van de stijlfiguren van de etnografische film en de westerse reisdocumentaire. Hij ontmantelt het Amerikaanse imperialisme, het Europese postkolonialisme en de neoliberale consumptiemaatschappij, op een brutale, surrealistische manier die destijds niet eerder was vertoond.