Water & Coltan
Deze VR-film zet twee grondstoffen, twee plaatsen en twee tijdlagen tegen elkaar af. De gemene deler is mijnbouw en de sporen die dat achterlaat in landschappen en gemeenschappen. Enerzijds het uitgeputte Ruhrgebied, waar de langetermijngevolgen van de steenkoolwinning die er decennialang plaatsvond nu langzaam duidelijk worden. En anderzijds actieve mijnen in Congo-Kinshasa, waar coltan wordt gewonnen, onmisbaar voor de productie van onder meer smartphones.
Al direct in de steengroeve worden de arbeiders tegen elkaar uitgespeeld om voor bodemprijzen te werken. Het mijnen van coltan biedt ook vrouwen economische mogelijkheden, ook al is de uitbuiting waaraan zij worden blootgesteld vaak nog zwaarder. Het bikkelharde mensenwerk contrasteert met de lege landschappen van het Ruhrgebied, waar immense machines en dammen oprukkend water in toom moeten houden.