Letter to the Editor
Dit filmessay is opgebouwd uit foto’s die documentairemaker Alan Berliner (First Cousin, Once Removed) gedurende veertig jaar uit The New York Times knipte en vervolgens archiveerde via een ingenieus systeem. Gezamenlijk vormen de duizenden beelden een monument voor een medium dat volgens Berliner van alle kanten wordt bedreigd, onder meer door de digitale revolutie en wereldleiders die journalisten de vijand van het volk noemen. “Toen ik begon met het verzamelen van de foto’s was het woord ‘nep’ gereserveerd voor bontjassen en kunstvervalsingen.”
In zijn humoristische en bezorgde voice-over richt Berliner zich op de nieuwsconsument in de verre toekomst, voor wie de krant waarschijnlijk een onbekend concept is. Dwalend door zijn persoonlijke archief, waarin zowel grote als kleine gebeurtenissen uit de wereldgeschiedenis zijn opgenomen, toont hij de gigantische rol die het medium – en nieuwsfotografie in het bijzonder – ooit in het leven van mensen speelde. Een liefdesbrief en afscheidsbrief in één, die ons vraagt stil te staan bij wat langzaam verloren gaat.