On the Other Side
De moeder van filmmaker Iván Guarnizo werd in 2004 gekidnapt door de Colombiaanse guerrillabeweging FARC. Pas na twintig maanden kwam ze vrij. Ze overleed zes jaar later, kort na de start van het overleg tussen de FARC en de Colombiaanse regering, dat in 2016 resulteerde in een vredesakkoord.
Nu het ruim vijftig jaar durende, bloedige conflict voorbij is, zien Iván en zijn broer eindelijk kans om dit deel van hun familieverleden onder ogen te komen. Toen hun moeder nog leefde, stonden ze niet open voor de verhalen die ze vertelde over haar tijd in de jungle, maar nu beginnen ze het gedetailleerde dagboek te lezen dat ze bijhield tijdens haar gevangenschap. Ze besluiten het pad terug te volgen naar de plek waar ze ontvoerd werd en proberen in contact te komen met haar bewakers. Zo ontmoeten ze uiteindelijk Güérima, die veelvuldig – en met genegenheid – in het dagboek wordt genoemd.
On the Other Side is een vaak pijnlijk, maar vooral liefdevol verslag van een zoektocht naar wederzijds begrip. Iván vraagt zich af of hij, net als zijn moeder, tot vergeving in staat is. De ontmoeting met Güérima blijkt een schokkend en ontroerend kantelpunt.