Corumbiara: They Shoot Indians, Don´t They?
Een persoonlijk verslag van twintig jaar video-activisme in Corumbiara, een gemeente in het westen van Brazilië. Om de aantasting van de leefgebieden van geïsoleerd levende indianenstammen juridisch te kunnen bestrijden, moet hun bestaan worden bewezen door middel van beelden. Filmmaker Vincent Carrelli raakt voor het eerst in 1986 betrokken bij een zoektocht naar de resten van een indianendorp, dat door een grondbezitter van de kaart is geveegd. De voorwerpen die ze vinden, blijken echter niet afdoende bewijs te leveren voor een zaak. In de jaren erna keert Carrelli meermalen terug in dit gebied, overtuigd dat er bewoning is en vastbesloten om dit met de camera vast te leggen. De film documenteert het hartverwarmende contact dat ontstaat tussen de onderzoekers en een familie van Canoé-indianen en bevat unieke beelden van een van de laatste overlevenden van een onbekende stam. Maar de activisten krijgen ook te maken met teleurstellende nederlagen tegen de lobby van grondbezitters, houthandelaren en boeren, en met gevallen van bruut geweld. Uiteindelijk stelt de film ook vragen bij de legitimiteit van de jacht op beelden. In hoeverre is het geoorloofd om het leefgebied binnen te dringen van mensen die elk contact schuwen - zelfs als dat binnendringen gebeurt met het oogmerk om ze te kunnen beschermen tegen grotere agressie van buiten?