Shoot from the Heart
Het hart van dit ongedwongen portret in vérité-stijl van de befaamde cameraman, regisseur en producent Haskell Wexler (1922-2015) wordt gevormd door een vriendschappelijk avondje met collega-filmmakers. Wexler praat met documentairemakers D.A. Pennebaker (1925-2019) en Chris Hegedus over onderwerpen als controle en manipulatie, terwijl ook de makers van deze film – Joan Churchill en Alan Barker – nadrukkelijk aanwezig zijn en soms de camera aan elkaar doorgeven.
De intieme toon past bij Wexler, die als regisseur van films als Medium Cool een pionier was van de cinéma vérité. In niet-chronologische volgorde volgt Shoot from the Heart Wexler tijdens zijn werk, bij een bezoek aan de Viennale in Wenen met Jane Fonda, en bij andere projecten. Daarnaast komen regisseurs en collega’s als John Sayles en Tom Sigel aan het woord. Ook wordt Wexlers activisme belicht; hij was sociaal betrokken tot het eind. Shoot from the Heart is een levendig portret van een van de groten van de Amerikaanse film.