The Empty Center
Als een filmende archeoloog onderzocht Hito Steyerl – eregast van IDFA 2021 – in haar afstudeerproject Die leere Mitte (1998) het stuk grond tussen het voormalige Oost- en West-Berlijn. De Potsdamer Platz was ooit het centrum van de stad en moest dat na de val van de Muur in 1989 opnieuw worden. Maar zoals geschiedenis zich niet zomaar laat uitwissen, zo hebben ook muren een leven nadat ze zijn afgebroken.
Steyerl toont nieuwe en oude begrenzingen, legt de xenofobie en het racisme vast dat na de eenwording van Duitsland steeds vaker opduikt, zet vraagtekens bij de door multinationals gefinancierde heropbouw en laat zien dat gentrificatie weinigen ten goede komt. De documentaire is veel meer dan een tijdsbeeld. Het is een knap gemonteerde, kaleidoscopische duik in het verleden van het Berlijnse centrum, van de verwoesting en renovatie van het Rijksdaggebouw tot de daar bepaalde grenzen van het koloniale Duitsland. Het centrum is een plek waar, zo blijkt, altijd mensen worden uitgesloten.