Under the Skin
Complexo do Alemão is een van de gewelddadigste favela’s van Rio de Janeiro. Vanuit de wijk heb je uitzicht op het beroemde beeld van Christus de Verlosser – maar wel op de achterkant. Als bewoners niet geconfronteerd worden met het geweld van drugsbendes, zijn het wel de invallen van speciale politie-eenheden die zonder aanziens des persoons even gewelddadig opereren. Het is ook een wijk met enorme gemeenschapszin en veerkracht.
In deze interactieve VR-documentaire leidt bewoner Raull je rond in zijn buurt. Door middel van 360-gradenfilm, 3D-animaties, appberichten en andere creatieve vondsten kruip je in de huid van de bewoners. De harde werkelijkheid van het leven in de wijk wordt al snel invoelbaar als de tour op een politie-inval stuit. Tijdens het schuilen in een plaatselijke bar maak je kennis met andere wijkbewoners: een moeder wier zoon om het leven kwam door ‘verdwaalde’ politiekogels en een danseres die in een voetbalkooi op de berghelling balletles geeft aan kinderen uit de buurt. Samen met gids Raull blijven zij strijden voor een beter bestaan.