Ballet Boys
Noorse tieners Lukas, Syvert en Torgeir hebben een uitzonderlijke droom: professioneel balletdanser worden. Al jaren dansen de jongens zij aan zij op een balletschool vol meisjes; de vrienden zijn er een bijzonderheid. Nu ze ouder worden en toekomstdromen reëler worden, trainen ze nog intensiever. Ondertussen zijn ze ook gewoon tieners die schoolresultaten moeten halen, meisjes opeens spannend vinden en ontdekken wat ware vriendschap inhoudt. De film volgt het trio gedurende deze spannende periode, waarin ze zich voorbereiden op een belangrijke auditie voor de hogere dansopleiding in Oslo. Hoe gaan ze om met euforie en teleurstelling? Doorstaat hun vriendschap al die heftige, onderlinge competitie? En hoe denken ze over een zogenaamd plan B, voor als die gedroomde danscarrière onverhoopt niet van de grond komt? Tussen allerhande scènes van repetities, speelse dansmomenten, bloedserieuze audities en grootse optredens, vertellen de jongens samen en onafhankelijk van elkaar over hun leven. Opnames achter de schermen van verschillende dansscholen en -opleidingen brengen hun verhaal nog meer tot leven. Hoe bekijkt een strenge jury een kandidaat? Wat test een fysiotherapeut eigenlijk? En hoe is de stemming tussen dansers die in de gangen wachten op de toekomstbepalende uitslag van hun auditie?