Quebramar
Een vriendinnengroep uit São Paulo onderneemt een trip naar een afgelegen strand om het nieuwe jaar in te luiden. Samen lanterfanten ze, ze zonnebaden en maken muziek. En ze praten: over hun seksualiteit, hun lichamen, hun haar, hun jeugd, hun angsten, zekerheden en onzekerheden. Zoals iedereen weleens doet met goede vrienden.
En passant valt er veel te horen over het huidige Brazilië, tussen de regels door: hoe het is om een jonge lesbische vrouw te zijn in een land waar homofobie de vrije hand heeft; wat het betekent om kroeshaar te hebben in een samenleving waar racisme diepgeworteld is. De gesprekken tonen de contouren van het land dat er met president Jair Bolsonaro niet zachtzinniger op is geworden – een groot contrast met de empathie en de verbondenheid die we tussen de vriendinnen zien. De filmcrew, die uit ditzelfde groepje vriendinnen bestaat, weet met een intieme en uitgekiende filmstijl juist deze verbondenheid bijzonder dichtbij te brengen.