Dancing with Dead Animals
Van fruitvliegjes die met bosjes tegelijk het leven laten tot de muizen die zijn kat mee naar huis neemt. Animatiekunstenaar Maarten Isaäk de Heer verbaasde zich over de massale dierensterfte in zijn directe omgeving en besloot een hele lente en zomer alle dode beesten in zijn omgeving te inventariseren.
Hij legt hun soms half vergane lijkjes vast met 3D-fotogrammen en brengt ze zo weer tot leven. In gezelschap van een hedendaagse Adam en Eva laat hij ze dansen door een paradijselijk landschap dat is opgebouwd uit takken, bladeren, boomschors en ander dood organisch materiaal.
De koepelprojectie zorgt ervoor dat de kijker zich opgenomen voelt in deze viering van het leven na de dood. Het tableau vivant van kadavers krijgt gaandeweg een surrealistisch tintje, à la Jeroen Bosch. Het is een danse macabre, maar zonder kwade intenties. Dit is simpelweg de biologie, voorbij goed en kwaad, waar we uiteindelijk allemaal aan onderworpen zijn.