Colette and Justin
De debuutfilm van Alain Kassanda begint als een zelfonderzoek. Hoe goed kent hij zijn grootouders? Wat weet hij van zijn geboorteland Congo, dat zijn identiteit deels door kolonisator België kreeg opgelegd? En wat weet hij daarmee over zichzelf? In Colette et Justin reist de hij door de tijd en zijn persoonlijke familiegeschiedenis – waarmee hij ook de geschiedenis van postkoloniaal Congo fraai tot leven wekt.
Hij laat zijn opa en oma terugblikken op hun leven, van hun jeugd en eerste ontmoeting tot een complexe politieke periode. De eerste onafhankelijke jaren van Congo trekken voorbij als een gelaagde geschiedenis, waarin goed en kwaad door elkaar lopen en Justin een belangrijke rol werd toebedeeld. De diepe sporen van het kolonialisme bleven intussen altijd voelbaar.
Kassana weet grote politieke verschuivingen te verpakken als een intieme familiefilm. Ondersteund door levendig archiefmateriaal, gevoed door herinneringen en zijn nieuwsgierigheid, en voorzien van een poëtische voice-over.