locks & keys, water, trees
Een ontroerende trip door het leven en hoofd van filmmaker en kunstenaar Penny Andrea, volledig aan de hand van haar schitterende, gedetailleerde tekeningen. In 2019 werd ze gediagnosticeerd met een zeldzame hersentumor, ontstaan in de kindertijd. Ze besluit haar enorme hoeveelheid schetsboeken te bestuderen, in de hoop aanwijzingen te vinden over de ongenode gast die al die jaren in haar hoofd is gegroeid.
Andrea maakte deze film in eerste instantie om te begrijpen hoe de tumor haar heeft gevormd, en om een weg vooruit te visualiseren. Het mondt uit in een kunstwerk op zich, waarbij de tekeningen pendelen tussen haar innerlijke en uiterlijke wereld. De gehele film kijken we mee naar haar werk, dat vol onverwachte associaties zit. In een voice-over deelt ze haar gedachten en observaties, van het moment van de diagnose tot de hersenoperatie en het moeizame herstel, waarbij ze weer helemaal opnieuw moet leren praten, schrijven en tekenen. Zo worden we in een buitengewoon originele vorm meegezogen in een rijke binnenwereld.