René – The Prisoner of Freedom
De Tsjechische René heeft moeite om op het rechte pad te blijven. Hij zwerft van baantje naar opvang, van vrouw naar vrouw en ondervindt dat eerlijk leven een stuk lastiger is dan af en toe wat stelen. Filmmaker Helena Třeštíková begon in 1989 met het volgen van de toen achttienjarige delinquent, en maakte over zijn leven binnen en buiten de gevangenis de in 2008 verschenen film René. Dit is daarop het vervolg, dat begint met de filmpremière en de daaropvolgende stroom van media-aandacht.
Třeštíková filmde ook in de jaren die sindsdien verstreken Renés dagelijks leven en zijn existentiële bespiegelingen met telkens tijdssprongen van een paar maanden. Zijn nieuw verworven roem als nationale knuffelcrimineel levert hem vooralsnog weinig vooruitgang op, behalve aandacht van vrouwelijke fans. Zou het hem dit keer lukken om uit de gevangenis te blijven?
Zijn op de hals getatoeëerde levensmotto ‘Fuck Of People’ (sic) lijkt meer en meer te verbleken naarmate hij ouder en vriendelijker wordt. René vindt langzaam zijn weg in een meer burgerlijk bestaan – en zelfs in de liefde.