Eye of the Dream
Een onderdompeling in een soms duizelingwekkende opeenvolging van indrukken, die samen het ontstaan van het universum en het verloop van de evolutie verbeelden, van de big bang tot aan ons moderne leven. De ter plekke gegenereerde simulatie combineert simpele, direct herkenbare modellen van dieren en voorwerpen in een complexe, constant evoluerende stroom aan geometrische vormen. Het resultaat is een meditatieve ervaring die even abstract als vertrouwd aanvoelt. Maker David OReilly maakte eerder de baanbrekende game Everything, een poging om overzicht te creëren in de samenhang van, nu ja, alles. Op die ervaring, en de digitale modellen die hij daarvoor creëerde, borduurt hij voort in Eye of the Dream, maar dan nog grootser. Zo ontstaat een beeld van het universum als verzameling eigenzinnige, maar onderling afhankelijke losse onderdelen.