Sketchbooks
Fotografie en schilderen waren Jonathan Harris' eerste liefdes. Tijdens zijn academietijd en aan het begin van zijn kunstenaarscarrière verzamelde hij al zijn ideeën in schetsboeken. Hij maakte tekeningen en waterverfschilderijtjes, en plakte er gedroogde bladeren, insecten en gebruikte bioscoopkaartjes bij. Die collages voorzag hij van commentaar en losse gedachten, waardoor de schetsboeken het karakter van een ideeënreservoir kregen. Toen hij in 2003 op reis was in Midden-Amerika werd Harris onder bedreiging van een pistool beroofd van zijn bagage. In zijn tas zat ook een schetsboek met materiaal van negen maanden. In één klap was alles weg. Die traumatische ervaring bleek een keerpunt in zijn loopbaan. Harris stopte met het bijhouden van schetsboeken, schilderde niet meer en richtte zich voortaan volledig op documentatie en expressie in computercode. Met die radicale digitalisering ging wel iets verloren, zo realiseert hij zich nu. De laatste tijd is hij dan ook weer begonnen fysieke kunst te maken.