The Oath
Een jihadist, dat wil het achtjarige zoontje van Abu Jandal worden. Net als zijn vader. Die lacht het plan van zijn zoon weg met een twinkeling in zijn ogen: “Daar krijg je problemen mee, jongen!” De voormalige lijfwacht van Osama bin Laden heeft zijn terroristische carrière achter zich gelaten. Hij is uitgeweken naar Jemen, waar hij nu werkt als taxichauffeur.
In internationale media treedt hij op als ex-terrorist, maar in Jemen vertelt hij jonge mannen over ‘de Amerikaanse heidenen’ en over zijn zwager Salim Hamdan, die sinds 2001 gevangen zit in Guantanamo Bay en als een van de eerste terreurverdachten werd berecht. Hoewel Hamdan niet in beeld kan en mag worden gebracht, is The Oath ook een portret van deze – waarschijnlijk onschuldige – gevangene.
De filmtitel slaat niet alleen op de eed die Abu Jandal, zoals elke Al Qaeda-rekruut, aflegde aan Bin Laden, maar ook op de gerechtelijke eed die voor Hamdan zo belangrijk wordt. Met een kalme, observerende stijl zet filmmaker Laura Poitras grote vraagtekens bij het Amerikaanse Midden Oosten-beleid van de afgelopen decennia.