Sisters in Law
"Ik ben bang dat de verdachte een eeuw gemist heeft. Dit is de eeuw waarin de rechten van de vrouw gerespecteerd worden", zegt rechter Hortense Bam. De rechtbank in Kumba Town in Kameroen is een sterke case study van een samenleving in transitie. Sisters in Law legt de voorvallen en drama's in de rechtszaal vast in de context van enkele hartverscheurende verhalen. De zes jaar oude Grace is geslagen door haar boosaardige tante. De jonge Sonita is verkracht door een buurman, maar is zo moedig er iets aan te doen. De stille Amina wil scheiden van de man die haar mishandelt. In plaats van te zwelgen in de slachtofferrol, ontlenen deze vrouwen kracht aan het klimaat dat is geschapen door rechter Bam en openbaar aanklager Vera Ngassa, die hen dagelijks een hart onder de riem steken. Meesterfilmer Kim Longinotto heeft een meevoelende camera en het bijzondere vermogen om op het juiste moment op de juiste plek te zijn – altijd opmerkzaam, discreet, cultureel bewust en integer. De film toont een emotionele, menselijke plek, vol hoop op wezenlijke verandering.