Violated Letters
Ten tijde van het socialisme in Polen, las de Poolse Staatspolitie de brieven die burgers naar elkaar stuurden. Tussen 1945 en 1989 stoomden gespecialiseerde eenheden jaarlijks tientallen miljoenen enveloppen open en maakten daar rapporten van die inzicht moesten bieden in de heersende sentimenten. In Violated Letters worden enkele van die brieven voorgelezen, begeleid door archiefmateriaal uit de periode. Beeld en geluid zijn op elkaar afgestemd in een soepele montage. Samen geven zij een indruk van dit stuk Poolse geschiedenis, bekeken door de ogen van de bevolking. Het onderwerp van correspondentie loopt zeer uiteen. Het kunnen persoonlijke kwesties zijn, of zeer praktische zaken, zoals een opsomming van een lijst verstuurde goederen. Het gaat over werk, religie, liefde, gemis, of over de politieke situatie. Sommige brievenschrijvers zijn wanhopig, anderen boos, en weer anderen vragen om hulp. De beelden en de brieven liegen er in ieder geval niet om: het Poolse leven destijds was hard. Bij beeldfragmenten van mijnwerkers, zwoegende boeren en lange rijen bij de voedselbank, klinken verhalen over ziekte, honger en uitzichtloosheid. Naarmate de tijd vordert, verandert langzaam de persoonlijke ervaring van het socialistische Polen. Dat merken ook degenen die de brieven meelezen.