My First Contact
Diep in het Braziliaanse Amazonewoud werden de Ikpeng in 1964 voor het eerst bezocht door een witte expeditie. Onder de verkenners waren de broers Orlando en Claudio Villas-Bôas, die het ontsluiten van het Amazonegebied combineerden met een levenslange toewijding aan de bescherming van de inheemse bewoners tegen de gevaren die goudzoekers en andere exponenten van de oprukkende witte samenleving met zich meebrachten.
Om hun bedreigde gezondheid en cultuur beter te kunnen beschermen tegen indringers stemden de Ikpeng toe in een verhuizing naar het nabijgelegen reservaat Xingú, dat ze sindsdien delen met verschillende gemeenschappen met wie ze voorheen op voet van oorlog verkeerden.
Archiefbeelden en fragmenten uit de memoires van de broers Villas-Bôas vermengen zich in My First Contact met gesprekken waarin de Ikpeng hun eigen levendige herinneringen ophalen aan die eerste ontmoeting en de gebeurtenissen die daarop volgden. De vrijwillige ballingschap die hen mogelijk van uitsterving redde, sneed hen ook af van hun geboortegrond. Veertig jaar later voeren de Ikpeng een juridisch gevecht om hun rechten op het land van hun voorouders terug te eisen.