Loving Martha
Wanneer regisseur Daniela López op het punt staat om te gaan samenwonen, ontvangt ze van haar oma Martha een bezorgde brief. Martha heeft gezien dat Daniela’s vriend zeer dominant is, en verbaal gewelddadig. Na 39 jaar gevangen te hebben gezeten in een slecht huwelijk vol psychologische terreur, wenst Martha haar kleindochter een ander leven toe. Had zij zelf maar iemand gehad die haar destijds, toen ze nog jong en naïef was, had gewaarschuwd.
De tijd lijkt rijp om de film te maken waarvoor Martha jaren eerder al een aanzet gaf; over hoe haar echtgenoot Amando haar leven tot een hel maakte. Wat aanvankelijk de geschiedenis van Martha lijkt te worden, besproken in intieme gesprekken tussen grootmoeder en kleindochter, krijgt allengs de dimensie van een complex familiedrama, waarin het filmproject als een splijtzwam fungeert.
In de voice-over vertelt López hoe verdeeld de familie is en dat niet iedereen in haar documentaire wil verschijnen. En zo gaat het opeens nog nadrukkelijker over het maken van een film, en over hoe verschillende generaties worstelen met trauma en loyaliteit.