Trained to See – Three Women and the War
Tijdens de Tweede Wereldoorlog mochten voor het eerst ook vrouwen werken als oorlogscorrespondent. Aan de hand van verslagen, brieven en dagboekfragmenten schetst filmmaker Luzia Schmid een persoonlijk portret van drie onverschrokken vrouwen en hun unieke pogingen de oorlog te duiden.
Margaret Bourke-White, Martha Gellhorn en Lee Miller hadden al een indrukwekkende staat van dienst, en voor hen was het vanzelfsprekend dat ze zich richting het slagveld zouden begeven. Maar wat aanvankelijk vooral leuk en spannend lijkt, wordt naarmate de oorlog voortduurt frustrerender. Nukkige echtgenoten (onder wie Ernest Hemingway) liggen dwars, de gruwelijkheden nemen toe en ook op professioneel vlak ondervinden zij tegenwerking. Zo raakt Bourke-White haar perskaart kwijt en wordt Miller gearresteerd, omdat ze als vrouw niet aan het front mag zijn.
Schmid, die naast persoonlijke correspondentie ook archiefbeelden gebruikt (waarvan sommige nooit eerder vertoond zijn), schept een inspirerend beeld van drie wegbereiders, die voor vrouwen onontgonnen gebied betraden en met hun legerlaarzen midden in de wereldgeschiedenis stonden.