5 Houses
Bruno Gularte Barreto groeide op in Dom Pedrito, een stadje in het uiterste zuiden van Brazilië. Zijn moeder overleed toen hij acht was, zijn vader vijf jaar later. Twintig jaar later keert Barreto, inmiddels fotograaf en filmmaker, terug naar de plek waar hij zijn jeugdherinneringen achterliet – opgeslagen in een paar oude dozen in de schuur van zijn grootvader.
5 Houses is een portret van vijf mensen die in zijn jeugd belangrijk waren voor de filmmaker. Zelf blijft hij, op een paar jeugdfoto’s na, buiten beeld. Hij bezoekt onder meer een lerares die zich vroeger over hem ontfermde en een homoseksuele jeugdvriend. Hun verhalen – over uitsluiting en terreur, maar ook over liefde – vormen samen een portret van een kleine, ietwat benauwende gemeenschap en een jongen die daarbinnen zijn zekerheden verloor, ondanks de hulp die hem ook werd geboden. Met zijn melancholieke blik op het verleden overstijgt Barreto zijn persoonlijke ervaringen; iedereen kan zich herkennen in zijn bitterzoete zoektocht.