American Coup
De Iraanse verkiezingen in 2009, die volgens velen frauduleus verliepen, brachten het onderwerp democratie in de Islamitische Republiek weer wereldwijd onder de aandacht. Algemeen bestaat de indruk dat een werkelijk vrije democratie in Iran niet mogelijk is, en ook nooit een kans zal krijgen. Uit de geschiedenis blijkt dat er meer dan vijftig jaar geleden al sprake was van een democratisch gekozen regering, maar dat deze door ingrijpen van de Amerikaanse inlichtingendienst CIA om zeep is geholpen. reconstrueert dit tot op heden onderbelichte hoofdstuk in de geschiedenis. In interviews met deskundigen en met behulp van archiefbeelden wordt duidelijk welke overwegingen ten grondslag lagen aan de beslissing om de in 1951 tot premier gekozen Mohammed Mossadegh met een coup af te zetten. De belangrijkste reden was, dat Mossadegh de oliehandel genationaliseerd had, hetgeen de Britten, die tot dan toe de macht in handen hadden, buiten spel zette. Wat blijft hangen is de vraag in hoeverre de Verenigde Staten en Groot-Brittannië door dit ingrijpen de vergaande islamisering van Iran in de hand hebben gewerkt. Met alle gevolgen van dien voor de mensenrechten.